باتری موتور سیکلت های برقی

  1. خانه
  2. محصولات
  3. باتری موتور سیکلت های برقی
جزئیات محصول

مهمترین و اساسی ترین بخش تشکیل دهنده موتورهای برقی باتری آنها است. باتری به عنوان منبع انرژی، وظیفه ی تامین انرژی حرکتی لازم برای موتور را بر عهده دارد. عوامل متفاوتی در نوع باتری دخیل است که از جمله آن می توان به نوع موتور برقی، اندازه، برند و … اشاره کرد. باتری های مورد استفاده در موتور برقی دارای ظرفیت های متفاوتی هستند اما به طور کلی این باتری ها در دسته باتری های پرمصرف قرار دارند. بسته به نوع برند و اندازه موتور، اندازه باتری نیز متغیر است. باتری موتور برقی در واقع از مجموع چند باتری تشکیل شده است. این باتری ها به صورت سری نصب شده اند تا بتوانند انرژی مورد نیاز موتور را تامین کنند.

  • انواع باتری موتور برقی

به طور کلی باتری های موتور برقی در دو دسته سرب اسیدی (سیلد اسیدی نوع ژل) و لیتیومی قرار می گیرند. در گذشته از باتری های اسیدی تر نیز استفاده می شد که به علت کیفیت پایین از چرخه مصرف حذف شدند. باتری های سیلد اسیدی که به آنها باتری های خشک نیز گفته می شود از نظر ابعاد و وزن بزرگتر از باتری های لیتیومی هستند همچنین طول عمر آنها نیز پایین تر است. اما به علت پایین بودن قیمت، باتری های سیلد اسیدی بیشترین کاربرد و مصرف را دارند.

در گذشته باتری های لیتیومی علی رغم داشتن کیفیت بالا به دلیل وارداتی بودن، گرانی و محدودیت استفاده چندان مورد توجه و مصرف قرار نمی­گرفتند. همچنین یکی دیگر از معایب این باتری ها حساسیت آنها به دمای بالا است که سبب بی کاربرد شدن آنها در مسیرهای گرم شده است. اما حالا قیمت باتریهای لیتیومی روز به روز در حال کاهش است و حساسیتشان نسبت به گرما بسیار کاهش پیدا کرده است.

  • نحوه نگهداری از باتری موتور برقی

باتری اصلی ترین قطعه به کار رفته در موتورهای برقی است اما باید دانست که عمر این باتری ها کوتاه است. حداکثر مدت زمانی که یک باتری می تواند برای موتور برقی خوب کار کند، 5 سال است. عوامل متفاوتی در خراب شدن عمر این باتری ها دخیل است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • کیفیت باتری علاوه بر اینکه بر طول عمر آن اثرگذار است بر روی کیفیت حرکت نیز موثر است. موتورهایی که از باتری های بی کیفیت استفاده می کنند، سرعت پایین تری دارند.
  • حتما باید بعد از اتمام فرایند شارژ باتری از شارژر جدا شود.
  • باتری نباید به صورت کامل تخلیه شود.

با دقت به نکات ذکر شده می توان از خراب شدن زود هنگام باتری جلوگیری کرد اما برای افزایش عمر باتری دقت به نکات زیر الزامی است:

  • بهتر است فرایند شارژ به درستی صورت گیرد.
  • نباید در زمانی که شارژ باتری موتور برقی کم است، از آن استفاده شود.
  • برای هر موتور باتری مخصوص به خود را باید تهیه کرد. همچنین برای هر باتری بهتر است از شارژر مخصوص به خودش استفاده شود.

چه زمانی باید باتری را تعویض کرد؟

باتری موتور برقی پلمپ شده است پس در صورت بروز خرابی امکان تعمیر آن وجود ندارد و لازم است حتما تعویض شود. زمانی می توان عمر باتری را تمام شده دانست که یکی از علائم زیر ظاهر شود:

  • ایجاد ترک یا شکستگی بر روی محفظه نگهدارنده باتری
  • گرم شدن غیر عادی باتری
  • حجیم شدن باتری
  • خالی شدن سریع شارژ و عدم نگهداری شارژ برای مدت طولانی

بهتر است تا زمانی که باتری نیاز به تعمیر پیدا نکرده است، از موتور جدا نشود. همچنین برای تعویض لازم است سوکت آن جدا شود.

شرکت برنا برای انتخاب مناسب و تامین باتری موتوری مورد نیازتان در کنار شماست.

فهرست